Into Your World

Om je bewust te zijn van je hooggevoeligheid, moet je je eerst bewust zijn van het feit dat je hooggevoelig bent. Dat is de eerste stap! Ik merk nog altijd dat velen geen idee hebben dat hoe ze zich voelen, kenmerken zijn van hooggevoeligheid. Zelfs onder mijn collegae hulpverleners. Hoe kun jezelf helpen er beter mee om te gaan om in balans te blijven, als je er geen notie van hebt. Laat staan dat je dan een ander kunt helpen, als jezelf niet onder de hooggevoeligheidsloep heb bekeken. De HSP test geeft je er meer duidelijkheid over. Als je inmiddels al weet dat je hooggevoelig bent, is het nog een hele kunst om er goed mee leren om te gaan.

Als hooggevoelige pik je namelijk zoveel signalen en energieën op vanuit je omgeving en van anderen, dat je dit voor jezelf veel gevolgen kan hebben. Zelf tot aan burn-out aan toe.

De overweldigende prikkels kunnen je uit je evenwicht halen. Het brengt je energie omlaag, waardoor je op een te lage frequentie gaat functioneren. Je kunt ook door een ander energetisch leeg gezogen worden. Je kunt overprikkelt raken door bijv. harde geluiden, veel licht, intense momenten en drukke menigte. Het wordt dan lastig om je goed te concentreren en te focussen op de dingen die je eigenlijk wilt doen. Je hoofd kan door al die heftigheid zo vol raken dat je allerlei dingen gaat vergeten, omdat de informatie niet meer goed binnenkomt. Dit kan je jezelf enorm kwalijk gaan nemen, omdat je alles zo goed wilt doen en perfectionistisch bent. Op deze manier krijg je geen rust meer in je hoofd en je lijf, waardoor inslapen en doorslapen veelal een probleem gaat worden.

Door een tekort aan slaap, gebrek aan energie en overprikkeling is het moeilijk je staande te houden en is alles je al snel te veel. Daardoor kun je tegen anderen heftig gaan (af)reageren. dat is de bekende druppel die de emmer doet overlopen. Als je jezelf niet bewust van bent waar het vandaan komt, kan je daardoor jezelf steeds meer gaan overbelasten en overvragen. Hierdoor kunnen uiteindelijk allerlei lichamelijke en psychische klachten ontstaan.

Zeker als je omgeving van jongs af aan geen oog heeft voor jouw hooggevoeligheid. Je mist dan de steun die je nodig hebt om overeind te blijven. Soms is het fijn als een ander de filter voor jouw overprikkeling is en deze persoon voor jou onderscheid maakt waar je wel en niet aandacht aan moet besteden.  Het is allerfijnste is om jezelf bewust te leren kennen. Hoe mooi hooggevoeligheid in je leven kan zijn, als je weet ermee om te gaan.

Als je het gevoel hebt dat je anders bent dan anderen en niet erkent wordt in je gevoel, dan kan je zelfs je helderweten en -voelen gaan ontkennen. Je gaat aangepast gedrag vertonen om toch maar binnen het familiesysteem en de groepsnormen te blijven vallen. Jezelf meer gaan terugtrekken om niet op te vallen. Jezelf steeds meer weggeven om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Zonder dat je eigenlijk weet dat al die gedragingen eigenlijk voortkomen uit je hooggevoeligheid.

Ook al weet je dat hooggevoelig bent, is er nog een hele weg te gaan. Om voor jezelf een wereld om je heen te creëren die goed bij jou past. Om jezelf te ontdoen van al die geconditioneerde laagjes en vervelende ervaringen om bij je eigen pure zijn te komen en te blijven.

Hoe meer je leert bij je ware ik kennen, hoe meer je je op je eigen intuïtie en weten kunt vertrouwen. Die hoef je dan niet meer weg te wuiven. Je leert veel meer:

  • Wat jezelf prettig vindt,
  • Wat je nodig hebt om in balans te blijven,
  • Betere keuzes te maken ten goede van jezelf,
  • Bij jezelf te blijven,
  • Jezelf beter af te schermen voor de prikkels van buitenaf,
  • In liefde alles bij de ander te laten,
  • Te beseffen dat het jouw pakje aan niet is om het voor een ander te moeten oplossen,
  • Dat je niet altijd klaar hoef te staan voor een ander,
  • Nee tegen jezelf en de ander mag zeggen,
  • Jezelf de ruimte te geven om de prikkels te verwerken,
  • Dat rust noodzakelijk is om in balans te blijven,
  • Om de keuze te maken in een menigte te gaan zonder overbelast te worden,
  • Om naar een muziekconcert te gaan zonder overbelast te worden,
  • Van jezelf weg te geven zonder jezelf te verliezen,
  • Dat je eigen hooggevoeligheid mag omarmen.

Wat zijn nu precies die dingen waar jijzelf gelukkig van wordt zonder belemmeringen en ongewenst energieverlies. Dat is een hele uitdaging als hooggevoelige, maar wel eentje die ik met jou wil aangaan.

Ik weet heel goed hoe het is om hooggevoelig te zijn, overprikkelt te raken, leeg te lopen, energieloos te zijn, terug te trekken, anders en niet begrepen te voelen. Pas op latere leeftijd kreeg mijn hooggevoeligheid een naam. Ik heb inmiddels ontzettend veel geleerd met vallen en opstaan. Alles wat zo ingebed is geraakt, is moeilijk om jezelf van te ontdoen. Om een nieuwe ziens- en levenswijze te ontwikkelen. Ik kan je vertellen dat veranderingen zeker mogelijk zijn als je je ervoor inzet en het echt daadwerkelijk wilt.

Graag geef ik mijn kennis aan jou door.

Met de juiste begeleiding, steun en handvaten, ben jij ook in staat om steeds meer je eigen pad te volgen wat bij jou past! Ik ben ervoor gegaan! Jij ook???

Neem gerust contact met me op en dan kijken we samen wat ik voor jou kan betekenen.

Liefdevolle en hartelijke groeten,